Henri Airo

Sota on onnettomuus

Valokuvataiteilija Henri Airon näyttely kokoaa Taidekeskus Mältinrannan studioon monimediaisen installaation, joka tutkii suomalaista sodan muistamista ja sen yhteyksiä yhteiskunnan militarisoitumiseen. Näyttelyssä erilaisten narratiivien yhteentörmäys tekee näkyväksi, kuinka traumakokemuksia siirretään sukupolvelta toiselle ja millaista suhdetta ne rakentavat sotaan ja militarismiin nykyhetkessä.

Näyttely pohjautuu Airon vuosina 2017-2024 tekemään laajaan taiteelliseen tutkimukseen, jonka osana hän on valokuvannut talvi- ja jatkosotien muistokulttuurin ilmentymiä (kuten sotamuseoita, muistotilaisuuksia ja erilaisia tapahtumia) sekä kerännyt useista arkistoista sodan kuvallisiin representaatioihin liittyviä materiaaleja. Lisäksi Airo on peilannut tutkimuksen teemoja itsensä kautta keräämällä perhealbumikuvia sekä omaan henkilöhistoriaansa liittyviä dokumentteja.

Kollektiivisella muistilla viitataan yhteisöjen sisäiseen historiakuvaan, sukupolvien avainkokemuksiin sekä historiallisiin traumoihin, joiden kautta yhteisö muovaa omaa identiteettiään. Suomalaisen kollektiivisen muistin peruskivi muodostuu monin tavoin talvi- ja jatkosotaan liittyvistä kertomuksista, myyteistä ja traumoista, joita ylläpidetään niin yksityisesti kodeissa kuin yhteiskunnallisesti muistotilaisuuksien ja elokuvien avulla. Militarismilla tarkoitetaan sotilaallisten arvojen ja käytäntöjen valtaa yhteiskunnassa. Militaristisia arvoja, kuten velvollisuudentuntoa, yksimielisyyttä ja uhrautuvaisuutta, ylläpidetään ja vahvistetaan sotiin liittyvän muistokulttuurin avulla. Kollektiivinen muisti on historiaa, jota ylläpidetään nykyhetken sosiaalisia ja poliittisia tarpeita varten.

Näyttelytilaan rakennettu installaatio koostuu kolmesta erillisestä kokonaisuudesta. Tilan seinille asetetut valokuvat, arkistoleikkeet sekä näyttelyä varten lainatut maalaukset muodostavat narratiivin, jossa todellisiin ja fiktiivisiin tapahtumiin liittyvät huomiot tekevät näkyväksi sitä kollektiivista mielikuvitusta, jonka kautta suhde historialliseen sotaan muodostetaan Suomessa nykypäivänä. Kahdessa vitriinissä esitetyissä esinekollaaseissa erilaiset sotaan liittyvät kulttuuriset kategoriat, kuten sankaruus ja velvollisuudentunto, heijastuvat eri konteksteista lainatuissa materiaaleissa. Tilan perällä esitetty video- ja arkistovalokuvakollaasi Saatanan koira (2024) tutkii historiantulkintaa ja sen kaanoneiden muuntuvuutta.

Henri Airo (s. 1996) on Helsingissä työskentelevä kuvataiteilija, joka on kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Teoksissaan hän tarkastelee sosiaalisia ilmiöitä tuomalla yhteen valokuvia ja muita linssipohjaisia medioita, tekstiä ja arkistomateriaalia. Taiteellisessa työssään Airo on kiinnostunut itsereflektiivisestä katseesta, joka aiheen ohella tarkastelee jaettujen yhteiskunnallisten kertomusten muodostamiseen hyödynnettyjä välineitä ja rakenteita. Hän on valmistunut LAB-ammattikorkeakoulun valokuvauksen opintolinjalta vuonna 2021. Oman taiteellisen työnsä ohella Airo toimii valokuvauksen opettajana, kirjoittajana sekä tuottaa erilaisia kulttuurihankkeita vapaalla taidekentällä.